Na liście podstawowej znalazły się jedynie 2 etapy. I - projekt i wykup terenów oraz II etap modernizacja linii 104 Nowy - Sącz. Natomiast najważniejszy III etap budowa linii Podłęże - Szczyrzyc - Mszana Dolna - Tymbark znalazł się na liście rezerwowej. To oznacza, że inwestycja kolejny raz została przesunięta na bliżej nie określony czas.
Politycy Prawa i Sprawiedliwości z obecnym Panem Ministrem Infrastruktury i Budownictwa Andrzejem Adamczykiem wielokrotnie obiecywali w kampanii przedwyborczej , że po wygraniu wyborów tak potrzebną dla Naszego Regionu szybko zrealizują.
Samorządowcy w apelu do Pani Premier wnioskują o przesunięcie w Krajowym Programie Kolejowym budowę linii Podłęże - Szczyrzyc / Mszana Dolna - Tymbark z listy rezerwowej na listę podstawową.
Pełna treść apelu samorządowców do Pani Premier Beaty Szydło uzgodnionego na spotkaniu w dniu 29 sierpnia 2016 w Rabce Zdroju .
Rabka-Zdrój , dnia 29 sierpnia 2016 roku
Szanowna Pani
Beata Szydło
Prezes Rady Ministrów
Dotyczy: podjęcie decyzji w sprawie budowy połączenia kolejowego Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna/Tymbark i modernizacji linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz
Prezydenci, Burmistrzowie, Wójtowie Województwa Małopolskiego w imieniu mieszkańców zwracają się do Pani Premier z prośbą o pozytywną decyzję w zakresie realizacji tak ważnych dla naszego regionu inwestycji strategicznych jakimi są budowa nowej linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii Chabówka - Nowy Sącz. Apelujemy o przesunięcie przedsięwzięcia budowy III etapu linii Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna z listy rezerwowej na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.
Realizacja ww. inwestycji jest szansą na rozwiązanie problemów komunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny. Umożliwi stworzenie konkurencyjnych czasów przejazdu pociągów, w stosunku do transportu drogowego, w relacjach Kraków-Nowy Sącz/Zakopane. Realizacja przedsięwzięcia jest zgodna ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, która w obszarze Infrastruktura dla dostępności komunikacyjnej, jako cel wskazuje wysoką zewnętrzną i wewnętrzną dostępność komunikacyjną regionu dla konkurencyjności gospodarczej i spójności przestrzennej. Budowa nowej linii kolejowej przyczyni się do wzrostu udziału podróży wykonywanych transportem zbiorowym w regionach, w których aktualnie transport kolejowy stanowi marginalne znaczenie.
Istotnym argumentem przemawiającym za tym przedsięwzięciem jest fakt, iż będzie dotyczyć regionów o dużej gęstości zaludnienia, z miastami takimi jak: Nowy Sącz (84 tys. mieszkańców), Nowy Targ (33 tys.), Zakopane (28 tys.), Limanowa (15 tys.), Rabka-Zdrój (13 tys.), Mszana Dolna (8 tys.). Aktualnie dostęp do transportu kolejowego na tych obszarach, ze względu na ukształtowanie terenu, jest ograniczony co powoduje małe zainteresowanie ze strony pasażerów, jednakże ich potencjał pozwoli na osiągnięcie zadowalających ekonomicznie i funkcjonalnie napełnień pociągów. Całkowita liczba ludności zamieszkująca w regionach, przez które będzie przebiegać linia kolejowa to ok. milion mieszkańców.
Południowa Małopolska to region o wybitnych walorach turystycznych, przyciągający co roku ponad miliony turystów. Oprócz Zakopanego, Nowego Targu, Nowego Sącza, Rabki-Zdroju, Limanowej, Mszany Dolnej, Tymbarku, Starego Sącza na inwestycji skorzystają również takie ośrodki turystyczne jak: Krynica - Zdrój, Piwniczna - Zdrój, Muszyna i Żegiestów, do których dziś dojeżdża się przede wszystkim transportem indywidualnym.
Bezspornym jest fakt, iż znaczne zwiększenie udziału transportu kolejowego w podróżach w południowej Małopolsce przyczyni się do ograniczenia smogu, będącego jednym z najważniejszych problemów województwa.
Głęboko wierzymy, że realizacja inwestycji przyczyni się do rozwiązania szeregu problemów m.in. komunikacyjnych, społecznych, zdrowotnych zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym, a nade wszystko będzie służyć mieszkańcom Małopolski.